הסינדרלה החדשה של תל אביב

האזור הישן, המוזנח והנוסטלגי הזה הולך לעבור מתיחת פנים ושינוי של ממש. יש סיכוי שלא נזהה אותו עוד כמה שנים

 

"מדינה של מציאות בהמתנה" טיפקס

התחנה המרכזית הישנה של תל אביב. מילות השיר הכל כך מוכר, מעלות ניחוחות של פעם על מתחם התחנה הישנה, ממנה יש לכל אחד מאתנו, זיכרון ילדות רחוק וזו הייתה רק שאלה של זמן, מתי תגיע "הפיה הטובה" ותטיל את קסמה על התחנה הישנה, אחד המתחמים הנוסטלגיים ביותר של רבים מאתנו.

מתחילים מההתחלה

אי שם, בשנת 1942 נבנתה התחנה המרכזית של תל אביב. התחנה היוותה מעל 50 שנה, מקום מרכזי לנוסעים מכל רחבי הארץ, וגם מקום בו העבירו את הזמן (עד לבואו של האוטובוס) בקניות ובשיטוט בין החנויות, דוכני המאפים והקסטות הרבות שהיו פזורות באזור.

 

התחנה המרכזית הישנה של תל אביב, פעלה שנים רבות עד להקמתה של אחותה הגדולה, התחנה המרכזית החדשה בשנת 1993, כתוצאה מכך נסגרו עסקים רבים שחלקם עברו לתחנה החדשה.


הזמן שעבר והקדמה, הפכו את אזור התחנה הישנה למוזנח וכמעט נשכח, עד שלאחר שנים של עיכובים בגין מחלוקות בין בעלי הקרקעות הפרטיים שבאזור, נמסר מחברות שיכון ובינוי ולווינשטיין, כי אושרה תכנית תב"ע למתחם העצום, אשר כוללת:

  • הקמת כ- 1400 יח' דיור ב- 12 מגדלים בני 20-35 קומות
  • הקמת מבני ציבור
  • שטחי מסחר
  • שטחים פתוחים
  • תכנית שימור לבית משפ' רוק, מהאצולה היפואית, אשר נבנה במאה ה- 19

 

מותחים פנים

מתחם התחנה המרכזית הישנה (נקרא מתחם השומרון) משתרע על פני 78 דונם, וגבולותיו - בשכונת נווה שאנן- רח' מנחם בגין (מערב), רח' הגדוד העברי (דרום), רח' הנגב (צפון) ורח' סלומון (מזרח). מתחם השומרון מתוכנן להמשיך את ציר העסקים המרכזי הנבנה בציר מנחם בגין.

 

המשימה להפיכת התחנה המרכזית למתחם אורבני, עבור מגורים, מסחר ועסקים הופקדה בידי האדריכלים, דני קייזר ועמיחי פרידמן. התכנית כוללת חלוקה של כלל השטח ל- 4 מתחמים שונים, לאורך רח' בגין מתוכננת בנייה גבוהה עם 40% יעוד למגורים, הכוללים חזית מסחרית ואילו המבנים המתוכננים לרח' הגדוד העברי, ישמשו למגורים עבור המשפחות הצעירות וקומות הקרקע יהיו בשימוש ציבורי, או מסחרי.

 

חלק חשוב בתכנית המקודמת בעיריית תל אביב בימים אלו, הוא הנגשת המתחם לצעירים, ע"י בנייה של 20% דירות קטנות, 20% דירות גדולות, ו- 60% דירות 70 מ"ר.

 

בנוסף לכך, קבעה הוועדה המחוזית, כי חלק מהדירות (כ- 140 יח') יהיו מיועדות להשכרה ארוכת טווח (דיור מיוחד), דיור מוגן ומעונות לסטודנטים.


לוחות זמנים ומחירים

מקבוצת לווינשטיין נמסר, כי היתרי בנייה ראשונים עבור 4 מגדלים על ציר מנחם בגין, אמורים להתקבל בעוד כשנתיים (2022). לגבי המחירים - בתל אביב כמו בתל אביב, אין נדל"ן זול ותכנית ייחודית כמו מתחם השומרון מובילה כבר בשלבים המוקדמים לעליית המחירים באזור זה.


יזמים, משקיעי נדל"ן ורוכשי דירות, זיהו זה מכבר את הפוטנציאל הגלום במתחם והחלו לרכוש דירות טרם עליית המחירים, מה שיוצר ביקוש ומביא לעליית כלל מחירי הנדל"ן באזור. דוגמא אחת מיני רבות, ניתן לראות למשל, בשכונת נווה שאנן, בה חווינו עלייה של 40% במחירי הנדל"ן ב- 5 שנים האחרונות וכך גם ברחובות האחרים במתחם.